Thursday, June 14, 2012

Nostalgia bersama cik Braces

Assalamualaikum w.b.t

Sebelum tu, sila klik 'play' dulu untuk lagu ni. Sangat best lagu ni. hehe. <3

Sebelum saya memakai braces, saya sering bertanya atau dengan bahasa yang lebih tepat, sering menemuramah pemakai braces,

"sakit tak pakai braces?"

"macam mana nak makan dengan gigi besi?"

"macam mana nak gosok gigi?"

Dan macam-macam soalan lagi. Haha, excited kan? Dan disebabkan waktu tu kat rumah takde internet (sobsobs), jadi terpaksalah mencari maklumat dengan menggunakan kaedah lisan, dan bukannya dengan kaedah alam maya.

Jadi hari ini saya ingin berkongsi dengan kalian nostalgia dan memori saya bersama cik Braces tersayang *ahakkss*. Kepada yang ingin berhajat untuk memakai braces, jom baca! InsyaAllah saya akan kongsikan tips-tips menjaga kebersihan brace (iya-iya je=p)

Kenapa saya memakai braces?



*sekadar gambar hiasan harap maklum. ehsan google

Ada yang menganggap bahawa braces ini dipakai hanya kerana untuk cantik dan menawan. Takk, tak semestinya ya. Saya memakai braces disebabkan oleh susunan gigi yang berlapis-lapis, sehingga menyukarkan saya untuk bercakap. Nak bercakap pun dengan slang yang agak pelik. Sehinggakan dulu guru bahasa saya pernah suggest saya untuk memakai braces, kerana oral presentation saya yang kurang memuaskan. Waktu tu perasaan saya, ya Allah, hanya Allah yang tahu. huhu.

Hukum memakai braces? Boleh jadi harus dan boleh juga jadi haram. Sila rujuk
http://imamudasyraf.com/v2/?p=386



Minggu pertama bersama cik Braces

Rasa sangat-sangat pelik. Kat mulut tu rasa macam ada gerigi-gerigi. hehe.

Minggu pertama memang sangat menyeksakan. Nak gigit pun sakit, apatah lagi nak mengunyah. Jadi, minggu pertama tu setiap hari makan bubur nasi (T.T)...tak pun, ayah belikan mashed potato ^^...sampai lama-lama tu memang muak la makan mashed potato tu.

Ya, apabila sakit gigi, seluruh badan pun jatuh sakit. Gigi berdenyut, kepala pun turut sama berdenyut. Kenapa ya? Hmm, entah la. Dentist, sila jawab ;p Sebab tulah pekerjaan seorang dentist ni sangat mulia. *actually semua pekerjaan pun mulia.asalkan mengikit syariat dan halal. hehe*

Yela, bayangkan, kalau sakit gigi, haih, semuanya jadi serba tak kena. Teringat pula masa minggu pertama tu, nak pergi sekolah pun rasa liat. Tapi memikirkan waktu tu nak siapkan projek, so datang jela sekolah *saya budak baik=p*.

Cara penjagaan atau menjaga kebersihan gigi besi

Untuk lebih kurang sembilan hari yang pertama bersama cik Braces, saya memakai berus gigi khas untuk menggosok gigi, kerana terlalu sakit sekiranya menggunakan berus gigi biasa. *Sebenarnya, pada malam pertama bersama cik Braces, saya tak gosok gigi punn. oppss, kantoi! *

Macam nilah rupa berus gigi khas. Hehe. Boleh didapati di farmasi berhampiran =D
Dulu saya beli kat Guardian Jusco Alpha Angle;p


*ehsan google

Tapi apabila gigi dah mula kuat, saya kembali memakai berus gigi biasa, sebab berus gigi ni terlalu halus, sehingga sangat memakan masa yang lama untuk memberus gigi. huhu.

Bila pakai braces ni, setiap kali selepas makan, WAJIB kumur-kumur dan gosok gigi. Kalau tak, kesianlah orang yang berhampiran atau bercakap dengan kita. Berbau tauu! Sebab, apabila memakai braces ni, sisa makanan mudah tersangkut di celah-celah gigi.

Nostalgia bersama cik Braces

# Sewaktu raya kat kampung nenek, saya pegang la seorang baby ni. Sebenarnya takdelah baby sangat, dah setahun lebih rasanya umur dia. Kemudian apabila saya senyum la kat dia, terserlah gigi besi saya ni. Tahu tak dia buat apa? Dia tarik gigi saya, haha. Dia ingat mainan apa? :-/

Nasib baik tak tercabut. Dan insyaAllah takkan tercabut pun, sebab tangan dia yang kecil manalah mampu nak tarik gerigi-gerigi besi yang dah disimen ni. bahahaha ;p ;p

# Ulser di mulut memang tak payah cakaplah. Bagi pemakai braces, ulser mulut adalah perkara biasa ya;D
Yelah, bila dah ada besi dalam mulut ni, senanglah besi tu untuk terkena ke mulut. Uisyh, sakit woh! Tapi, alah bisa tegal biasa. Bila dah terlalu kerap kena ulser, dah tak rasa sakit sangat dah T.T

# Sewaktu di cfs dulu, saya pergi ke blok QLD, ada urusan dengan lecturer di sana. Dalam perjalanan pulang, terserempak dengan seorang budak kecil, anak lecturer rasanya. Budak kecil tu sangat friendly dan dia menghulurkan tangan kepada saya. Saya pun senyum lah kat dia, lalu terserlah la gigi besi keramat saya. ni.

"Kat gigi ada apa tu?" tanya budak itu sambil memegang giginya.

Belum sempat saya nak jawab, dia dah lari lintang-pukang macam nampak hantu =.='. Okey, ini memang menyedihkan. Saya bukan hantulah!

Kesimpulannya

-Bagi yang teringin nak pakai braces, boleh, tapi check dulu niat. Kenapa nak pakai braces? Untuk cantik? Untuk meningkatkan keyakinan? Atau seperti saya, untuk memudahkan bercakap?
Inna ma a'malu binniat ^^.

-Jangan lupa jaga kebersihan gigi. Daaan, bila pakai braces ni, memang tak dapat dinafikan, memang sangat kerap menukar berus gigi. Sebab berus gigi cepat kembang ( _ _ !)

-Bagi sisters, kalau boleh carilah dentist perempuan ya^^. Sebab korang bakal terikat kontrak selama sekurang-kurangnya 3 tahun. Jadi memang akan sangaaat kerap menghadap muka dentist korang =.='

-Kalau dah pakai braces tu, kurangkan senyuman kepada baby. Sebab nanti mereka takut -.-". Lainlah kalau mak ayah mereka pakai braces jugak, emm, itu takpe, korang senyumlah banyak-banyak kat baby tu.

Wallahualam~

N.A.L.H
16 Jun 2012, Sabtu, 1.33am
Ampang, Selangor.

No comments:

Post a Comment

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~