Wednesday, June 6, 2012

Buat muslimah: Berjaga-jaga di Alam Maya!

Assalamualaikum w.b.t

Post saya kali ini ditujukan khasnya buat kaum sejenis saya, iaitu muslimah.


*ehsan google

Muslimah. Atau perempuan. Atau lebih lembut digelar akhowat (^^,)

Bila kita sebut perkataaan perempuan, 
Apa yang kita bayangkan? Kelembutan. Sensitif. Warna pink (mungkin??). Emm, apa lagi ye...Manja...Sukakan perhatian....

Manakala apabila kita sebut perkataan muslimah, 
Apa yang kita bayangkan? Sama dengan perempuan; kelembutan. sensitif. warna pink (mungkin??), Manja...Sukakan perhatian.... Tutup aurat. Islam. Jaga maruah.

Berbeza bukan dua perkataan ini?
Muslimah semestinya ialah perempuan, tetapi perempuan belum tentu merupakan muslimah.
Anda dapat tak point saya ini?

Anda mahu jadi 'perempuan' sahaja atau 'muslimah' atau kedua-duanya sekali? Muhasabahlah diri anda.


Muslimah, saya amat memahami kalian

Kenapa? Sebab saya juga merupakan seorang muslimah.
Saya amat memahami kalian yang sangat sukakan perhatian,
Kalian yang manja,
Kalian yang sensitif,
Yelah, dah nama pun wanita kannn...

Tetapi,
Biar sedahaga mana pun kalian terhadap perhatian manusia,
Biar semanja mana pun kalian,
Atau biar sensitif mana pun kalian,

Adakalanya kita perlu bijak memilih dan membezakan.
Memilih dan membezakan dengan siapa kita perlu bermanja, meraih perhatian, dan merajuk (mungkin??)

Saya faham sifat kalian yang sangat sukakan perhatian
Tidak hairanlah begitu ramai di kalangan muslimah yang mempamerkan gambar-gambar di laman-laman sosial. Dengan pelbagai gaya. ada yang buat peace, ada yang angkat kening, ada yang menjelir lidah. Bahkan ada yang memuncungkan bibir. Dan paling saya terkejut, ada yang terlompat-lompat sewaktu bergambar.

Wah, kalian memang berpotensi untuk menjadi model la,=p

Tapi.....Kita kena ingat....Wanita solehah itu tidak dipandang dan tidak dipandang..Emm, anda ada berapa orang friends ye di facebook? 100? 200? 500? atau...1000?? Bayangkan betapa ramainya yang melihat gambar anda.

Dan kalau anda privatekan gambar tersebut untuk tontonan rakan perempuan je...tapi cuba bayangkan...Kalau rakan perempuan anda melihat gambar anda dalam FB sewaktu dia di ruang tamu di rumahnya, dan kebetulan pula pada waktu itu terdapat ahli keluarga (bapa/adik lelaki/abang) rakan anda di situ....Ha, kan free je mereka dapat lihat gambar manja anda?


Saya pernah jadi seperti kalian

Muslimah yang saya sayangi kerana Allah,

Saya amat memahami kalian.Kerana dulu saya pun pernah menjadi seperti kalian juga. Seronok kan upload gambar banyak-banyak? Kadang-kadang sampai berpuluhan album. Lepas tu mengharapkan orang like dan komen.

Tapi Allah itu maha penyayang

Dia datangkan kepada saya seorang sahabat yang tidak meletakkan gambar di laman sosial. Kalau letak pun, gambar itu beramai-ramai dan wajahnya hanya sebesar mancis sahaja. Dia juga sering menerangkan kepada saya secara 'general' keburukan-keburukan meletakkan gambar di laman sosial.

"Kalau letak gambar kat facebook, semua orang boleh tengok...eee...malunya.....kalaupun tutup aurat, ingat orang lelaki takde nafsu ke tengok perempuan bertutup litup?"

"Tau tak...sekarang ni......gambar-gambar perempuan di FB mereka edit.....menjadi macam rupa-rupa.....ada yang asalnya bertutup elok, tapi diedit menjadi pakai bikini sahaja *nauzubillah*"

"Eee....letak gambar dengan lidah terjelir...lompat-lompat.....tak malu ke ramai orang tengok?"

"Gambar-gambar kita tu, boleh datangkan fitnah. Setiap kali orang klik, kita dapat dosa...eeee...Dah la pahala tak sebanyak mana...Nak tambahkan dosa pula"

Pada waktu itu saya berasa sangat malu, yang mana pada waktu saya sendiri pun tak tahu mengapa terbitnya perasaan itu. Tetapi yang pastinya, sebelum dia add saya di FB, saya delete dan privatekan semua gambar saya. huhu

Kemudian saya terfikir, kenapa saya buat macam ni?
Kenapa saya delete dan privatekan gambar saya?
Adakah kerana sahabat yang saya ceritakan tadi?

Emm....akhirnya saya tersedar. Tarbiyyah secara slow dan sangat halus oleh sahabat saya telah banyak menyedarkan saya, alhamdulillah. Allah telah memberi hidayah kepada saya melalui sahabat saya. Terima kasih, sahabat. *Takmau bagitahu kat sini siapa sahabat tuu, nanti dia kembang pulakk=p*

Sebab tulah, ada orang kata, kita perlu pandai memilih sahabat. Kerana sahabat mencerminkan diri kita=)


Kesimpulannya.....

-Jagalah maruah anda, meskipun hanya di alam maya. Janganlah di alam realiti kita pemalu bukan kepalang, jalan tertunduk-tunduk, tapi di alam maya... kitalah paling lincah bersenda gurau dengan lelaki ajnabi, bercakap perkara yang tak perlu...kitalah yang paling aktif stalk gambar-gambar lelaki ajnabi....dan kitalah yang paling manja sekali bergambar dan upload di FB.....

-Boleh meletakkan gambar kerana kadangkala perlu ditunjukkan juga bagaimana kehidupan muslim kepada yang bukan muslim. Setakat meletakkan gambar aktiviti tarbiyyah atau aktiviti universiti cukuplah. Tupun pastikan gambar tersebut bukanlah fokus kepada kita aje, sebaliknya gambar secara beramai-ramai.

*contoh gambar. hihi. ni gambar sewaktu trip to kuantan

-Berkawan biar seribu,bersahabat biar seorang ^______^

wallahualam~

N.A.L.H
7 Jun 2012, Khamis, 1.58am
Ampang, Selangor
















No comments:

Post a Comment

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~