There was an error in this gadget

Thursday, May 31, 2012

Jom jadi bahagia dan membahagiakan!=D

Assalamualaikum w.b.t

Dah lama tak post kat sini (padahal baru 2 hari, hehe). Setiap kali nak post, bukannya mudah sebab perlu merujuk beberapa buah buku dahulu (kadang-kadang satu buku je=p), serta mengaitkan dengan kalam-kalam-Nya. Sungguh, saya sangat takut sekiranya apa yang saya tulis di sini merupakan dusta, fitnah, atau 'sesat dan menyesatkan'. Kerana apa? Kerana setiap patah kalam yang saya nukilkan di sini akan dipersoalkan oleh Allah di akhirat kelak! Moga setiap bait kata yang saya nukilkan di sini dihitung-Nya sebagai ibadah. amin! Emm...Begitu juga sekiranya kita hendak post di mana-mana laman sosial, fikir dahulu sebelum post, takut menjadi fitnah:-) *peringatan buat penulis juga*

Alhamdulillah, pagi semalam berpeluang mendengar ceramah Professor Muhaya (salah seorang idola saya, hehe) dalam corong radio ikim , yang mana melalui kata-kata beliau, Allah beri ilham kepada saya untuk post pada hari ini. ^^

Tajuk post saya pada hari ini ialah bahagia dan membahagiakan.

Saya petik kata-kata Ustaz Pahrol Mhd Juoi (sgt sukaaaaaaaaaaa karya beliau), 'kita hanya akan bahagia apabila kita membahagiakan orang lain'. Ya, ini sememangnya benar.

Saya beri anda satu situasi.

Anda beri hadiah kepada rakan anda pada hari lahirnya. Apa perasaan rakan anda pada waktu itu? Mestilah bahagia kan, takkan lah sedih kot? Bahagia kerana rasa dihargai, disayangi dan dikasihi. Dia tersenyum. Apa perasaan anda pada waktu itu? Bahagia kan? Bahagia kerana dapat membahagiakan orang lain;-) Jadi konklusinya, rajin-rajinlah beri hadiah kepada rakan anda, termasuklah saya, hehe. *Saya nak buku Hilal Asyraf, atau Ustaz Pahrol, atau Ustaz Hasrizal, atau Fatimah Syarha, atau Dr Muhaya, atau Dr Farhan Hadi, atau Ustaz Zaharuddin.winkwink. hehe. demand pula* (perhatian ye, perkataan 'atau' yang digunakan di atas lebih afdhal digantikan dengan perkataan 'dan'. hehe. Dah, cukuplah perangai gila-gila ni;p )

Ok, berbalik kepada topik kita. Em, bagaimana kita mahu menjadi seorang yang membahagiakan? Antara tips yang sempat saya kutip dari ceramah Dr Muhaya, kita perlulah menjadi seorang yang positif dulu, supaya aura positif tu boleh merebak kepada orang lain di sekitar kita. Timbul pula persoalan, bagaimana mahu menjadi seorang positif?

Senang saja, berfikiran positif, sentiasa bersyukur, dan kurangkan tiga tabiat ni; iaitu mengumpat, mengeluh, dan merungut!

Suka untuk saya tekankan pemikiran positif ni, kerana pemikiran kita mempengaruhi sikap kita, perkataan kita, dan tindakan kita. Teringat waktu zaman hingusan dulu, pergi ke kem motivasi. Abang dan kakak fasi tu tak habis-habis suruh nyanyi lagu 'kau boleh'. Waktu tu, nyanyi jela, sambil sempat ketawa-ketawa lagi dengan kawan-kawan, tanpa menghayati lagu tu. Biasalah, budak-budak. Hehe.  Ok, saya ingin kongsikan lirik lagu 'kau boleh':

Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh


*warna merah pada tulisan melambangkan keberanian. heheh.

Sentiasa bersyukur, tidak mengeluh, tidak merungut.

Dari segi nikmat duniawi, sentiasa bersyukur dengan melihat orang yang lebih rendah daripada kita *rendah di sini bukanlah merujuk kepada saiz badan ye*. Contoh. Kita ada kereta kelissa, bersyukur sangat-sangat sebab kita ada kereta kelissa. Dan, janganlah pandang mereka yang mempunyai kereta Porche, tetapi pandanglah mereka yang hanya mempunyai motosikal, atau lebih teruk, tidak mempunyai kenderaan langsung!

Saya beri contoh lagi. Kita sedang menuntut pelajaran di universiti tempatan. Janganlah bandingkan diri kita dengan mereka yang menuntut pelajaran di universiti luar negara, sebaliknya bandinglah dengan mereka yang langsung tidak berpeluang mendapat gelaran 'mahasiswa'. Bersyukurlah! Alhamdulillah! <3

Kenapa kita perlu bersyukur? Kerana apabila kita bersyukur kita akan menjadi sangat bahagia, tenteram, dan aman. Allah juga pernah berfirman, "Jika kamu bersyukur pasti Kutambah nikmatKu kepadamu; sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaanku lebih dahsyat." (Ibrahim: 7) .

Ha, lihat? Betapa pemurahnya Allah. Betapa pengasihnya. Dahlah Dia beri nikmat kepada kita, kemudian apabila kita bersyukur, Dia tambah pula nikmat-Nya kepada kita. AllahuAllah <3

Apa kesannya kalau kita tak bersyukur? Allah akan menurunkan azab kepada kita, seperti menarik balik nikmat kita atau timpakan kita pula dengan penyakit hati, sepert riak, dan sebagainya. Dan apabila kita tak bersyukur, kita tidak akan berasa bahagia dan juga tidak akan membahagiakan.

Contoh. Ayah kita yang berpendapatan rendah tapi cuba sedaya upaya juga untuk membahagiakan kita, membelikan kita laptop berjenama ### yang berharga rm1000. Apa reaksi kita? Kita tak bersyukur, lalu merungut, "ala, jenama ### je ke? ayah kawan Ila bagi dia laptop Apple." Bayangkan apa perasaan ayah kita waktu tu? Mesti sangat sedih kan? Rasa sangat tak dihargai.

Ingin juga saya tekankan di sini, sekiranya tidak suka ibu bapa membanding-bandingkan kita dengan orang lain, jangan bandingkan mereka dengan ibu bapa orang lain.

Contoh. Jika kita tidak suka ibu bapa kita membandingkan kita dengan sepupu kita yang lain dari segi pelajaran, maka JANGAN bandingkan mereka dengan ibu bapa orang lain dari segi kemewahan hidup. Bersyukurlah, terimalah mereka seadanya. Pandanglah mereka dengan penuh kasih sayang. Berterima kasih lah kepada mereka. Kerana tidak berterima kasih kepada manusia itu samalah seperti tidak bersyukur kepada Allah. Nauzubillah! (Penulis sendiri sedang berusaha ni, hehe, jom kita sama-sama berusaha).

Dan....Untuk menjadi bahagia dan membahagiakan, kita mesti buang tabiat merungut! Sesungguhnya merungut itu pemusnah kebahagiaan. (Penulis pun sedang berusaha ni, hehe).

Buang tabiat mengumpat

Tabiat ni pun sebenarnya penulis sedang sedaya upaya untuk menyingkirkannya jauh-jauh. Terutama selepas buat assignment BTQ yang bertajuk ghibah(mengumpat). Sejak buat assignment tu, saya bertambah takut nak mengumpat. Mana taknya, kalau kita mengumpat si fulan, pahala amalan kita akan ditarik dan diberi kepada si fulan. Dan apabila pahala kita dah habis, amalan buruk (dosa) si fulan pula ditarik dan diberi kepada kita! YaAllah. Dahlah pahala kita taklah sebanyak mana, nak bagi pula pahala kita kat orang yang diumpat. Nauzubillah! Alhamdulillah, hidayah Allah datang melalui assignment!

Untuk menjadi bahagia dan membahagiakan, kita mesti buang tabiat mengumpat! Mengapa? Kerana apabila kita mengumpat, kita akan menambahkan aura-aura negatif dalam diri kita dan juga kepada orang di sekeliling kita!

Cuba bayangkan. Kawan anda terlupa nak bawakan sesuatu barang yang anda pesan. Kemudian anda pun mengumpatlah kawan anda ni, mengata kawan anda ni tak amanah la, pelupa la, dan macam-macam lagi. Bila anda buat begitu, anda dan geng mengumpat anda kesemuanya akan berfikiran negatif terhadap kawan yang diumpat tu. Kan tak sihat tu? Dan lebih disaster, apabila kawan yang diumpat tu dapat tahu anda mengumpat dia! Haha. Kan boleh mengundang pergaduhan? Bahagiakah begitu?

Murahkan senyuman


Ada orang kata kalau taik hidung masin sangat nak bersedekah duit, sedekahkan senyuman. Ha, tak payah laburkan apa-apa modal. Senyum je! ^________^ . Senyuman itu boleh menjadikan kita bahagia dan membahagiakan juga orang di sekitar kita:-) Tips senyum dari professor Muhaya: senyum sekurang-kurangnya selama 7 saat, dan senyumlah dari hati. hehe. Jom praktikkan!




kan indah senyum macam ni? hehe.
*ehsan google


Tahu tujuan hidup, tindakan, dan perbuatan kita


Tak kira lah apa pun yang kita lakukan, hatta menaip post dalam twitter pun kena fikir dulu kenapaaa kita post benda tu. Contoh. Post tazkirah. Kenapa? Sebab nak dapatkan redha Allah dan mungkin melaluinya akan menyedarkan diri sendiri dan juga sahabat yang lain, kan? Dakwah sampai mati, insyaAllah! hehe. (^.~) Begitu juga apabila kita bergurau dengan sahabat kita tak kiralah di alam maya atau di alam realiti, niat kerana Allah, untuk mengeratkan silaturrahim dengan kawan kita;-)

Tanpa mengetahui tujuan hidup, tindakan, dan perbuatan kita, hidup kita akan menjadi kosong dan tidak bermakna. Ini kerana kita melakukan perbuatan itu kerana kita PERLU melakukan perkara itu, bukannya kerana kita MAHU. Anda dapat bayangkan tak apa yang saya sedang cuba sampaikan ni?:)

Ok, saya beri contoh. Kita pergi ke kelas setiap hari, belajar, memerah otak untuk memahamkan pelajaran, TAPI kita tak tahu mengapa kita lakukan semua itu. Kita cuma tahu kita PERLU lakukan perkara itu untuk lulus peperiksaan dan mendapat pekerjaan, seterusnya peroleh pendapatan yang boleh menampung hidup kita. ITU AJE. Jadi hari demi hari berlalu. Minggu demi minggu berlalu. Bulan demi bulan berlalu. Setiap hari kita melalui rutin yang sama tanpa mengetahui MENGAPA kita perlu lakukan semua itu. Semuanya jadi kosong, tak bermakna.

Berbeza pula sekiranya kita tahu MENGAPA kita lakukan semua itu. Kita lakukan semua itu kerana kita khalifah Allah, dan MAHU mendapatkan redha Allah, jadi kita MAHU lakukan perkara itu. Jadi semuanya kita akan lakukan dengan usaha maksima, supaya impaknya juga maksima. Kerana kita MAHU lakukan semua itu, dan bukannya PERLU lakukan semua itu.


Penutup

Semoga kita semua jadi manusia yang bahagia dan membahagiakan! hehe. Jom berusaha! (^.~).  Ingat tips ni; sentiasa bersyukur, berfikiran positif, dan buang tiga tabiat (mengumpat, mengeluh, merungut). InsyaAllah kita bolehh!!

p/s=setiap tips yang ditulis oleh penulis sebenarnya masih sedang diusahakan oleh penulis untuk mempraktikkannya. hehe. jadi, menulis bukanlah bermakna diri ini sudah sempurna (^.~)




N.A.L.H
1 Jun 2012, Jumaat, 1.33.a.m.
Ampang, Selangor










Monday, May 28, 2012

muda sebelum tua

Assalamualaikum w.b.t.


Selamat hari lahir diucapkan kepada sahabat baik saya, Baizura Salehuddin! Moga dapat menjadi muslimah yang solehah dan dipanjangkan umur. Sayaannngg ko! <3


Alhamdulillah, hujung minggu lalu Allah beri peluang kepada saya untuk menjadi fasilitator bagi program Malam Bina Iman Dan Taqwa (MABIT), anjuran Surau Al-Muhajirin dengan kerjasama IKRAM bertempat di Sungai Tekala, Semenyih. Alhamdulillah, berpeluang berjumpa dan berukhuwwah dengan adik-adik sekolah menengah yang rata-ratanya berasal dari Kajang Utama, dan juga fasilitator akhowat lain dari KUIS dan UKM. Manakala fasilitator ikhwan pula merupakan Ustaz-ustaz yang sudah bekerja, mahasiswa UPM, US, dan lain-lain (tak ingat. hehe). Rindu pula dengan adik-adik yang sangat bersemangat dan manja <3


Apabila tengok diorang ni, terasa pula diri ini tua, sobsobsobs. Mana taknya, teringat waktu dulu-dulu, biasanya saya jadi peserta aje, tapi kali ini menjadi fasi pula. Dah tua rupanya saya ni T.T


Sewaktu sesi taaruf, saya meminta setiap ahli kumpulan saya memberitahu target umur mereka untuk berkahwin. Meriah suasana pada waktu itu (Sebut pasal kahwin aje, semua excited, amboii). Ada yang memberitahu ingin berkahwin pada umur 25 (ok, ini normal), 26, 28, 33, dan malahan ada yang ingin berkahwin pada umur 22! Umurnya sekarang ialah 19, bermakna lagi 3 tahun la. Amboi, nak langkah bendul nampak, hehe=p


Kemudian mereka tanya pula, "akak pula target umur berapa?"


......................(biarlah rahsia)




Emm...


Kenapa saya bertanya tentang ini?


Untuk mencari menantu ke?


Tidak, jauh sekali. Saya belum ada anak. Belum kahwin pun.


Untuk menggatal dengan mereka ke?


Hey, saya perempuan normal ye =.=


Jadi KENAPA ye?


Kerana saya ingin mengajak mereka berfikir. Tentang apa? Ya, Tentang usia. 


Tentang usia


Saya sudah berusia 19 tahun dan bakal mencapai angka 20 pada September nanti, insyaAllah. Pada umur ini, saya tidak rasa saya muda, sebaliknya saya rasa terlalu tua.


Terlalu tua?


Ya, terlalu tua untuk bermain-main. Terlalu tua untuk huha-huha. Terlalu tua untuk berlagho-lagho berlebihan. Terlalu tua untuk menjadi tidak matang.


Mengapa?


Sebab sekarang saya sudah menghampiri usia 20 tahun. Lagi 5 tahun saya akan graduate. Kahwin? InsyaAllah pada ##### yang akan datang. Selepas 5 tahun insyaAllah, saya bakal melangkah ke alam pekerjaan. Di mana pada waktu itu, saya perlu bijak memimpin. Memimpin siapa? Memimpin diri sendiri. Pada waktu itu, mungkin saya sudah duduk di rumah yang berasingan dengan ibu bapa saya (sobsobsobs), perlu berdikari, perlu bijak membuat keputusan, juga perlu bijak berbelanja kerana pada waktu itu saya sudah mempunyai pendapatan (hehe). 


Dan mungkin pada waktu itu saya sudah mendirikan baitul muslim. Atau mungkin juga sudah mempunyai anak. Sekiranya begitu, saya perlu bijak mendidik anak-anak dengan ilmu agama dan duniawi. Ajar mereka tentang adab, dosa pahala, aurat, dan sebagainya. Jadi sekiranya saya tidak mempunyai ilmu, bagaimana saya mahu mendidik mereka? Dan kemungkinan besar pada waktu itu saya sudah sibuk bekerja, menguruskan rumah, memasak, dan sebagainya. Sekiranya mempunyai masa terluang pun, tidak sebanyak sekarang. Jadi, tidak dinafikan sekarang inilah saya perlu mengutip dan menuntut sebanyak mungkin ilmu sebagai bekalan untuk masa depan.


Sebuah kisah


Saya teringat akan sebuah kisah yang diceritakan oleh salah seorang murobbi saya.


Ceritanya begini. Di sebuah tadika, terdapat seorang kanak-kanak lelaki yang menyelak tudung seorang kanak-kanak perempuan. Lalu menangislah kanak-kanak perempuan itu. Apabila ditanya mengapa kanak-kanak lelaki tersebut berbuat begitu, dia menjawab,


"Saya tertanya-tanya apakah yang dipakai oleh perempuan di sebalik tudung. Sekarang barulah saya tahu, perempuan memakai kain kecil (serkup kepala) di sebalik tudung. Saya tak tahu sebab ibu saya tak pakai tudung."


Mahukah kita anak-anak kita menjadi begini?


Anak-anak yang merupakan pewaris kita, penyambung ummah. Sebab itulah saya tekankan di post yang lalu bahawa, apabila kita berkahwin, kita sebenarnya sedang membina ummah. Ummah yang bagaimana? Kitalah yang bertanggungjawab mencorakkan pewaris ummah kita. Hal ini kerana anak-anak pada kebiasaannya lebih cenderung untuk mengikuti dan mencontohi ibu mereka berbanding bapa mereka. Baik ibunya, baiklah anaknya, insyaAllah. Begitulah sebaliknya.


Saya teringat sewaktu program MABIT, para peserta diberi tugasan untuk memasak meggi menggunakan cara darurat (guna kayu, dan sebagainya). Salah seorang peserta meletakkan perencah dahulu berbanding mi.


"ouh, awak letak perencah dulu ye baru mi?"tanya saya.


"a'ah, sebab mak saya buat begini"jawabnya.


Di sini saya bukanlah ingin membicarakan cara-cara masak meggi (lapar pula malam-malam ni=p). Tetapi saya ingin menunjukkan betapa besarnya pengaruh seorang ibu. Bagaimana seorang ibu memasak, begitulah juga anaknya. Sekiranya seorang ibu merupakan seorang yang rajin mengemas, begitulah juga anaknya.


Saya juga banyak mengikuti ibu saya. Cara memasak, lipat kain, dan bermacam-macam lagi.


Sebab itulah saya katakan peranan seorang wanita sangat-sangat besar. Dan dikatakan juga bahawa tangan wanita yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia. Ya, ini sememangnya tidak dinafikan!




Mereka


Saya sudah menghampiri angka 20. Tetapi apakah sumbangan saya terhadap ummah? Tiada lagi setakat ini.


Sedangkan Sultan Al-Fateh memimpin tenteranya untuk menawan kota Kostantinopel pada usia 22 atau 23.


Usamah Bin Zaid sudah mampu menjadi jeneral perang pada usia 18.


Muadz dan Muawwidz menumbangkan Abu Jahal pada usia belasan.


Malu rasanya diri ini.




Darah muda


Apakah kelebihan yang terdapat pada seorang pemuda berbanding golongan veteran?


Ya, darah muda. Pemuda mempunyai semangat yang bergelora, tubuh badan yang sihat, berani, dan seribu macam kelebihan yang tiada pada golongan veteran.


Pemuda memang berani. Buktinya? Lihatlah mat-mat rempit. Berapa umur mereka ya? Ya, rata-rata mereka berumur belasan atau 20-an. Yang berumur 30-an dan 40-an mungkin ada, tetapi hanya golongan minoriti sahaja. Adakah dalam kalangan mereka yang berumur 50-an? 60-an? 70-an? tiada kan? Lihat. Betapa beraninya pemuda-pemudi. Kalau mereka penakut, tiadalah mereka mahu merempit, kan?


Seribu macam kelebihan yang terdapat pada muda-mudi ini sepatutnya disalurkan ke arah yang positif. Ke arah yang dapat menyumbang kepada ummah. 


Pada usia ini, mereka sepatutnya menuntut sebanyak mungkin ilmu yang bermanfaat dunia akhirat. Gunakan juga usia ini untuk menyertai program-program yang dapat menyumbang kepada ummah. Agar di usia tua nanti tidaklah berasa menyesal lantaran tidak memanfaatkan usia muda sebaik yang mungkin. Atau lebih teruk, berasa menyesal di padang mahsyar kelak apabila melihat amalan baik yang terlalu sedikit berbanding amalan buruk. Pada waktu itu penyesalannya itu sudah tiada gunanya!


Pemuda penentu masa depan ummah


Dr Yusuf Qardhawi pernah berkata, "Jika kamu ingin melihat masa depan sesuatu masyarakat , maka lihatlah remajanya pada hari ini"


Ya, ini sememangnya benar. Ini kerana pemuda lah bakal penyambung ummah. Hendak harapkan siapa lagi untuk memimpin negara pada masa hadapan, kalau bukan pemuda pada hari ini? Takkanlah nak harapkan golongan veteran pada hari ini, kerana mungkin pada waktu itu mereka sudah tiada lagi di dunia ini.


Jadi sememangnya tidak dinafikan bahawa pemuda lah penentu masa depan ummah. Baik pemuda pada hari ini, baiklah juga masa depan ummah, insyaAllah. Begitu jugalah sebaliknya.


Pemuda, kalian bakal menjadi pemimpin


Setiap dari golongan pemuda bakal menjadi pemimpin. Pemimpin kepada diri sendiri, keluarga, dan mungkin juga negara.


Pada masa hadapan, kalian dan juga saya, bakal memikul tanggungjawab dan amanah, di mana semua ini akan disoal oleh Allah di akhirat kelak. Jadi untuk memikul mandat-mandat ini, perlulah mempunyai ilmu. Jangan kita menyesal dan menangis di esok hari kerana tidak memanfaatkan usia muda (naudzubillahminzalik).


MABIT


Saya ingin berkongsi gambar-gambar yang sempat diambil ketika program MABIT.


Adik-adik,
ketahuilah bahawa akak sangat sayang kepada kalian,
Dan akak yakin kak Dayah dan kak Nadiah merasakan begitu juga,
Akak melihat setiap dari adik-adik mempunyai potensinya tersendiri,
Ada yang berani, peramah, kreatif, jujur, bersemangat, lemah-lembut, dan bermacam-macam lagi.


Oleh itu adik-adik,
Janganlah sia-siakan potensi itu,
Salurkanlah potensi tersebut ke arah positif, 
Yang dapat membangunkan ummah.


Adik-adik,
Berakhirnya program ini bukanlah bermakna ukhuwwah kita telah berakhir,
Sebaliknya ianya baru bermula,
Tautan hati juga baru berputik,
Moga kita dapat berjumpa lagi,
Sekiranya tidak berpeluang berjumpa di dunia yang fana ini pun tak mengapa,
Moga kita berjumpa di taman firdausi <3


makan setalam. penuh keberkatan. selera luar biasa. (*gmbr blur)

mengasah minda adik-adik supaya kreatif mencari 'pinggan' untuk makan


sarapan pagi!

riadhah pagi

kayak (tempat saya jaga checkpoint)

cantik kan pemandangan? subhanallah <3


abang kayak sedang mengajar






cantiknyaaaa pemandangan ni!!



belalang

masak apelah diorang ni?

sedang cuba menghidupkan api. tapi sempat lagi berposing.









wallahualam~


N.A.L.H
2.37a.m, 29 Mei 2012, Selasa,
Ampang, Selangor














Gratisan Musik

uia pj dlm kenangan

panorama di uia pj

mahallah zainab jahsy





mahallah khadijah


pemandangan waktu malam


 pemandangan dari ukc


on the way ke pasar malam

on the way balik dari pasar malam



ketika menunggu giliran interview 
(di hadapan seminar room, berdekatan bridge yang menghubungkan annex dengan amf)



di amf 
(ada jerung terbang!)






kenangan bersama biro dakwah n training 
mahallah zainab jahsy


logo yang direka oleh kami




medcy 
(acad, pni, agd)


acad
(preparation untuk iq games discovery week)





discovery week



agd medcy



agd acad




pni 
(medcy notice board in progress)






classmates, lab

SEM 1, 2010/2011




SEM 2, 2010/2011


SEM 3, 2011/2012




dapat result accurate! ;)

first lab bio 
(pecahkan glass slide. sejak tu serik dan lebih berhati-hati untuk adjust microscope=p)


lab chemistry 2






kenangan bersama hisbah








lain-lain

kek batik



mangsa yang tak berdosa mati dibunuh. riuh-rendah bilik pada malam itu.


hadiah misteri buat sir izzuddin



Sebenarnya banyak lagi gambar kawan-kawan, tapi tak mau la tunjuk kat sini banyak-banyak, hehe. Kalau korang nak gambar, boleh claim ehh...

lagu sekolahku, unic:












Gratisan Musik






kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~