Tuesday, March 26, 2013

Diari Medik: Jawapan kepada Surat Cinta


Assalamualaikum w.b.t


http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-ash4/186171_100000949020793_454693355_q.jpg
11:23pm
salam akak. saya suka belog akak. nnti akak rajin2 la update pasal medik kat uia. sy nk tahu life kt sne, cara belajar. susah ke tak..update tau. hehe. sy ingt nk isi uia asasi perubatan as first choice dlm upu. sy ex-seriputeri cyberjaya, waiting for result this 20 mac. hehe

Mesej tersebut saya terima ketika saya sedang ber’study week’ pada blok lepas. Terima kasih adik, kerana menyukai blog akak yang tak konsisten dan bahasa berterabur  ni. Huhu=) 

Mesej tersebut saya balas dengan berjanji untuk menjawabnya dalam blog, kerana jawapannya agak panjang.  Baru nak jawab sekarang? Haish.. *malu sendiri*

Tahniah dan takziah adik, kerana berminat dengan dunia medik. Semoga perjalanan adik untuk menggapai cita-cita adik dipermudah dan diredhai oleh Allah. aminn..

_________________________

Kehidupan pelajar medic

Seperti yang telah akak update dalam blog sebelum ini, kehidupan kami sebagai pelajar medic sebenarnya bergantung kepada individu itu sendiri.

Sekiranya memilih untuk belajar, belajar, dan belajar. Maka begitulah kehidupannya, umpama robot (peringatan buat diri sendiri).

Terdapat juga pelajar medic yang aktif bepersatuan, berusrah, dan bertalaqqi.

Bagi akak, kehidupan kita biarlah seimbang dan sederhana kerana Islam sendiri menuntut umatnya supaya sentiasa bersederhana kan? Hehe.

Belajar. Tetapi pada masa yang sama, turut bepersatuan, berusrah, dan bertalaqqi. Ha, kan seimbang tu?

____________________________

Ilmu medic je ke?

Ketika dalam kelas Internal Medicine, doktor bertanya pengetahuan am yang menyebabkan kami satu batch terdiam. Kalau yang menjawab pun, jawapannya salah (termasuklah penulis sendiri.huhu)

“Then, what knowledge do you have other than medicine? Do you learn medicine only everyday?” tanya doktor.

Terdiam. Terkesan.

__________________________

Refleksi diri

Sekiranya diri ini hanya menghabiskan tahun pengajian dengan belajar ilmu medic sahaja,

Dan lebih haru keadaannya sekiranya ilmu tersebut kita lupa sebaik sahaja memuntahkan ke kertas peperiksaan,

Apa yang telah aku buat selama tahun pengajian?
Apa yang aku dapat?
Apa bekalan untuk aku terus cekal dalam dunia pekerjaan kelak?
Apa bekalan ilmu untuk aku mendirikan madrasah pertama untuk anak-anakku kelak?
Apa ilmu yang boleh kumanfaatkan demi kepentingan ummah?
DAN…..apa yang aku nak jawab di akhirat nanti,
Apabila ditanya tentang begaimana aku memanfaatkan nikmat kesihatan, nikmat ilmu, dan nikmat masa ketika di dunia???

*sentap*

______________________________

Susah ke tak?

Hehe. Soalan ini popular sebenarnya, dan jawapannya ialah SUSAH. Terus terang akak jawab, medik sememangnya susah. Begitu juga dengan kursus lain.

Susah sebab sangaaaat banyak ilmu yang perlu dihadamkan dalam masa yang singkat. Tambahan pula UIA mengamalkan sistem blok, di mana satu blok terdiri daripada 3 bulan sahaja. Dan pada setiap blok pula kita perlu mengambil sekurang-kurangnya tiga matapelajaran teras dan tiga matapelajaran lain.

Tetapi ada berita baik untuk adik, hehe. Medik ni boleh jadi senang sekiranya:

-Adik pandai menyesuaikan diri dengan suasana dan kehidupan sebagai pelajar medik.
-Teknik belajar yang sesuai dan betul.
-Minat yang mendalam terhadap bidang medic. Bak kata orang, demi cinta ni, lautan sanggup direnangi, onak ranjau rela diredahi kan? =D Dan bak kata omputih, “Passion will help you while you are facing obstacles in your bumpy journey of life”
-Niat dan matlamat yang betul. Lillahita’ala. Yosh!

___________________________

Cara belajar

Pertama sekali, akak nak cakap terus-terang, akak bukanlah orang yang paling sesuai dan layak untuk bercakap tentang perkara ini. Tetapi sharing is caring kan? Jadi akak akan share serba sedikit pengalaman akak yang baru setahun jagung di kuliyyah perubatan.

-Baca, baca, dan baca. Study hard and study smart. Jangan baca last minute sebab sangat banyak yang perlu dibaca.

-Melatih diri untuk mejawab soalan-soalan topikal atau apa-apa yang sewaktu dengannya adalah sangat digalakkan. TETAPI WAJIB BACA terlebih dahulu! Ini serius! Kerana sewaktu end-block exam block satu, akak membuat soalan bertubi-tubi dan mebuta tuli tanpa membaca terlebih dahulu. Malah akak turut menghafal jawapan. Akhirnya sewaktu peperiksaan akak berasa sangat blur kerana soalan yang keluar agak berbeza dan akak tidak mempunyai kefahaman asas yang kukuh. Huhu.

-Rajin-rajinlah bertanya senior tentang soalan past year, kerana pada kebiasaannya format dan bentuk soalan tidak banyak bezanya pada setiap tahun. Tetapi BACA DAHULU! =)

-Baca dengan penuh penghayatan. Akak pinjam kata-kata sahabat akak, Azlina:

“Setiap ilmu ialah amanah. Cuba bayangkan, sekiranya pada alam pekerjaan kelak, kita tidak mengetahui apa fungsi antihistamine, kita akan tersilap memberi ubatan kepada pesakit dan kemudaratan yang bakal kita timbulkan tersangatlah besar. Kita deal dengan nyawa manusia, kan? Jadi tak bolehlah bagai melepaskan batuk di tangga sahaja."

______________________________

Kesimpulannya........

-Sentiasa tajdid niat dalam apa pun pekerjaan yang kita lakukan.
-Mendapat keputusan cemerlang dalam SPM tidak bermakna adik-adik semua perlu mengambil kos-kos seperti medik, farmasi, kejuruteraan, optometri, dan sebagainya. Kerana terdapat banyak lagi bidang pekerjaan yang lain. Nasihat akak, ambillah kos yang adik BENAR-BENAR MINAT dan cenderung kepada kos tersebut.

Wallahualam

N.A.L.H
26 Mac 2013, Selasa, 8.33pm,
UIA Kuantan

2 comments:

  1. as salam...saya pun suka baca blog akak..saya lepasan spm 2012..n Alhamdulillah result saya baik...dan saya sangat berminat nak masuk asasi perubatan uia...sebab saya sangat berminat dengan dunia perubatan dan saya pilih uia sebab saya suka dengan suasana islamik kat sana.saya pun rajin baca blog pelajar uia...jadi saya pun fahamlah sedikit tentang kehidupan kat uia..saya harap akak dapat post lagi entry yang berkaitan dengan asasi perubatan...best lah kak.. ^_^

    ReplyDelete
  2. salam,akak? saya lepasan spm 2013,result saya tak straight :| just 7A 2B+ ,saya nak tanya,result yg mcmni agak2 boleh ke dapat asasi perubatan ? saya minat sangat medic

    ReplyDelete

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~