There was an error in this gadget

Friday, March 15, 2013

Diari Medik: Budak Medik Selfish??

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, tamat sudah blok 2 ^^,

Dalam blok 2, matapelajaran yang diambil ialah:

1) Immunology
2) Pathology
3) Psychology
4) Biochemistry
5) Histology
6) IIMP

Masa dirasakan berlalu sangat pantas. Blok 2 yang sangat best dan awesome sudah pun tamat, dan kini hanya menanti keputusan peperiksaan sahaja (telan air liur).

Blok 2 bagi saya merupakan blok yang tersangat-sangat best dan sangat-sangat sempoi dan sangat-sangat menarik. Mungkin kerana saya sudah dapat membiasakan diri dengan persekitaran Kuantan dan membiasakan diri dalam kuliah medik=)

Alhamdulillah x3.. Haza min fadhli robbi ;-)

__________________

Budak Medik Selfish???

Persoalan ini bukanlah hendak di'generalise'kan kepada semua pelajar medik, tetapi sebenarnya lebih kepada tamparan buat diri sendiri (tampar pipi laju-laju).

Ya, benar.

Sebelum diri ini melangkah ke kuliyyah medik, seringkali diri ini terdengar atau terbaca statement ini:

"Budak medik ni selfish. Maklumlah, orang sibuk kan."

"Masa budak medik ni mahal. Sebab tulah susah betul nak jumpa budak medik join program, uruskan program apatah lagi!"

"Nak tahu satu cerita tak. Ada seorang budak medik ni terlalu sibuk belajar hinggakan rakan sebilik sendiri sakit pun tak dihiraukan"

Statement itu saya biarkan sepi meskipun seringkali juga saya tertanya-tanya, "Benarkah?"

Sehinggalah kini sesudah bergelar pelajar medik, statement tersebut teserlah kebenarannya.

Kenapa?

Sebab saya sendiri selfish.

Tidak dinafikan, pelajar medik mempunyai jadual yang padat dan sukatan pelajaran yang sangat berat untuk dihadamkan. Namun itu bukanlah tiket untuk pelajar medik menjadi selfish.

Situasi 1

"Program apa ni? Hm, maaf la, malam ni saya sibuk sedikit"

*sibuk=nak habiskan baca buku

Situasi 2

Si A: Hm..B, tengah buat apa?

Si B: Tengah baca Patho la. Tak nampak ke?

Si A: Hm...aku stress la..Aku bla-bla-bla-bla....(meluahkan perasaan)

Si B tidak memberikan apa-apa respons kerana malas hendak mendengar luahan hati si A.

Si A: Oh, kau sibuk ye? Hmm..tak pelah....

Si A tertunduk pulang ke biliknya dengan tekanan dan bebanan yang membelenggu dirinya. Cadangnya untuk meluahkan kepada sahabatnya agar ringan sedikit beban di dada. Tetapi sebaliknya pula yang berlaku. Si A bertambah tertekan kerana terkilan dengan sahabatnya.

Situasi 3

-dalam Lecture Hall, seusai kelas-

"Ishh..banyaknya announcement! Aku lapar ni. Dah la, bye. Aku nak pergi kafe"

Sedangkan apabila bercakap di hadapan, beliau sangat berharap agar rakan sekelasnya dapat memberikan perhatian kepadanya. Hmm.

Rasanya sudah cukuplah 3 situasi di atas untuk memberi tamparan hebat kepada diri ini khususnya.

____________

Sudah lupakah kita?

Kisah persahabatan Abu Darda' dan Salman AlFarisi. Salman al-Farisi pernah menegur Abu Darda' kerana sahabatnya itu menghabiskan seharian hidupnya dengan puasa dan solat malam sehingga mengabaikan tanggungjawabnya kepada dirinya dan isterinya.

Pesan Salman al-Farisi:



“Sesungguhnya, Rabbmu memiliki hak ke atas dirimu. Dan sesungguhnya, tubuhmu juga memiliki hak ke atas dirimu. Dan sesungguhnya keluargamu juga memiliki hak ke atas dirimu. Berbuat adillah kepada mereka dalam mengabdikan diri kepada Rabbmu”.

Gulp. Pesanan yang menusuk qalbu.

Sedari atau tidak, kita mempunyai sangat banyak hak yang perlu ditunaikan. 

Hak kepada Allah.
Ibu bapa dan keluarga. Sekiranya berjauhan, sudahkah kita menghubungi mereka?
Sahabat-sahabat. 
Ummah.

Hmm.

*termenung seketika*

_______________

Diskusi Ilmu bersama Ina-chan

Pagi itu, sewaktu berdating sambil bersarapan bersama ina-chan, saya meluahkan perasaan saya kepadanya.

"Aimi blablablabla............."

Antara kata-kata Ina yang membuatkan diri ini sangat terkesan:

"Dulu Ina pun fikir macam tu juga. Bila difikirkan balik, Ina tersedar. Ina bukan  sahaja selfish, bahkan Ina tak ada kepercayaan yang kukuh. Ina tak yakin yang Allah itu maha Kaya. Dia Mampu mengurniakan apa-apa sahaja kepada kita. Tapi Ina tak yakin. Ina tak yakin dengan kekayaan Allah. Ina fikir, kalau Ina menghabiskan 30 minit untuk membantu sahabat, maka Ina akan kerugian masa kerana masa itu sepatutnya boleh digunakan untuk membaca buku. Hm, takpelah, yang penting kita sama-sama dah sedar kan?"

Alhamdulillah. Kerana Allah yang memberi sedar. Dan Allah menghadiahkan saya sahabat-sahabat yang baik dan menegur dan membetulkan kesilapan saya. Alhamdulillah x3


________________

Penutup

Bebanan pelajaran dan kerja bukanlah tiket untuk kita mengabaikan hak-hak terhadap orang lain, apatah lagi kepada Allah!

Walaubagaimanapun, kerjasama daripada kedua belah pihak juga perlu. 

Sahabat yang baik tidak akan menganggu sahabatnya yang sedang sibuk belajar. Pilihlah waktu yang sesuai ^_^

Sahabat yang baik akan sedaya-upaya untuk tidak menyusahkan sahabatnya. Sekiranya terdapat alternatif lain, pilihlah alternatif tersebut=)

p/s=sedang berusaha untuk menjadi seorang sahabat yang sangat baik seperti Ina dan Mus ^^

N.A.L.H
15 Mac 2013, Jumaat, 5.15pm
Ampang, Selangor





















No comments:

Post a Comment

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~