There was an error in this gadget

Monday, March 25, 2013

Persimpangan Dunia Blogging


Assalamualaikum wbt

Petang itu ketika kami sedang menikmati makan petang bersama-sama, sahabat saya, Athirah bertanya,

“Awak dah tak update blog dah ke Aimi?”

Terdiam.

“Sebenarnya bukannya taknak update. Cuma terkadang perasaan segan tu datang. Yelah, bila tulis blog ni, orang akan expect penulis blog ni sama macam apa yang ditulisnya. 

Sedangkan realitinya? Penulis blog sendiri sebenarnya sedang mencuba untuk upgrade diri masing-masing. Sebagai contoh, sekiranya penulis blog menulis tentang kepentingan masa dan meninggalkan perkara lagha, tak semestinya penulis langsung tidak membuat perkara lagha, kerana terkadang penulis blog sendiri pun alpa. Yelah, penulis blog sendiri pun manusia kan.

Jadi rasa sangat segan kerana hanya mampu menulis dan berdakwah di mata pena. Sedangkan di alam realiti? Penulis blog sendiri terkadang terkedu untuk berdakwah. Sedihh sangat bila fikir macam tu”


Athirah, Musfirah, dan Faizah yang ketika itu sedang menikmati hidangan mereka terdiam.

Tidak lama kemudian Musfirah bersuara,

“Menulis blog tak bererti kau mesti buat perkara yang kau tulis. Dengan menulis blog, sekurang-kurangnya langkah pertama sudahpun diambil sebelum berdakwah dengan lisan. Sambil menulis blog tu, kau sendiri pun boleh mentazkirahkan diri sendiri kan?

Kita tak semestinya perlu tulis perkara yang berat-berat seperti isu akidah dan sebagainya sahaja, tetapi tulislah benda yang simple tetapi berkesan. Contoh, ceritalah tentang medic, bagaimana kita adapt dengan dunia medic, apa yang kita belajar, dan sebagainya. Ceritalah juga kisah hidup kau yang boleh dijadikan pengajaran kepadan orang lain. Ha, senang kan?”

Tersenyum. Rasa bersemangat pula nak update blog selepas ni. Yosh! Hehe.

Tajdid niat ^_^

N.A.L.H
11.52pm, 25 Mac 2012, Isnin
UIA Kuantam

No comments:

Post a Comment

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~