There was an error in this gadget

Sunday, December 18, 2011

kapal layar


assalamualaikum w.b.t

tadi bolg walking, tertarik pula dengan kata2 dari blog ustazah fatimah syarha.

seringkali kita terdengar orang kata,

“Dia dah tak ada…”
Habis usia, seolah-olah habislah kehidupan. Hakikatnya, kematian bukanlah penghabisan hidup manusia. Manusia perlu melalui sekurang-kurangnya tujuh fasa kehidupan (fasa alam roh,alam dunia,fasa barzakh, fasa dibangkitkan,fasa alam mahsyar, fasa dihisab,fasa syurga atau neraka) .Syurga atau neraka, itulah destinasinya.
Sama-sama muhasabah amalan hari ini. Adakah dipersiapkan untuk fasa alam dunia semata-mata atau turut merangkumi persiapan untuk fasa-fasa lebih getir seterusnya? Ya Allah, bantulah kami beringat selalu.

teringat kata2 seorang ustaz. hidup kita ni ibarat musafir. kita menaiki kapal layar dan kapal tersebut singgah di sebuah pulau. pulau tersebut memang saaangat indah, mempesona. lalu kita leka di pulau tersebut. kita leka menikmati nikmat yang sementara. kita sibuk memikirkan hidup yang sementara di pulau itu. kita terlupa bahawa matlamat sebenar persinggahan kita di pulau itu ialah untuk mengutip dan menimba sebanyak yang mungkin bekalan untuk kita meneruskan perjalanan kita ke destinasi seterusnya. pulau apakah itu?
ya, pulau itu ialah DUNIA. yang bersifat sementara. yang sudah terlalu tua.

sedang kita leka, tiba-tiba kapal layar tersebut memanggil kita semula. memanggil kita untuk meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. kita panik. kita resah. kita menyesal. lalu kita meminta 'delay' dari nakhoda kapal. namun ini bukanlah sebarang nakhoda yang kita boleh memujuk rayu. dia ialah MALAIKAT IZRAIL. PENCABUT NYAWA.

muhasabah buat pembaca semua dan penulis sendiri.
wallahu alam~

No comments:

Post a Comment

kenali musafir ini~

Nur Aimi Liyana Bt Hambali~
9September 1992~Ampang, Selangor
UIA (Medic)
Tadika Permata > SK Lembah Keramat > SMK Lembah Keramat > CFS IIUM PJ > UIA Kuantan *insyaAllah*
~IKRAM, alhamdulillah~